Referater 2014

DM 2014 – Ebeltoft 2. – 6. juli 2014

Så blev det endelig tid til at vi skulle sejle DM i Ebeltoft. Forventninger til stævnet i Ebeltoft var store. Vi var 5 både fra vejle der havde fundet vej til Ebeltoft, heriblandt vore venner fra DEN-595 Fru Nielsen – Peter Gorrisen og Co. som i år ikke har været alt for aktive uden for Vejle fjord

Sår og sejl fra Faaborg var blevet fikset og vi var så klare som man nu kan være efter dukkerten i Faaborg.

Vi ankom onsdag aften og fik hurtigt bakket vognen ind i Vejle lejren. Mens hans var ved at konstruere et fortelt til hans ”nye” varebil, fik vi sat fortelt op og åbnet de kolde øl.

Hvordan Hans fik fikset forteltet husker jeg ikke, men i løbet af aftenen stor der pludseligt  et fortelt, der så ud som om, det var special syet til bilen.

Ebeltoft havde arrangeret fælles åbning af stævnet oppe på det gamle rådhus midt i byen. En super hyggelig chance som gjorde at vi fik set lidt af Ebeltoft.

Efterfølgende var der mange sejlere der endte på Pizzaria, inkl. alle vejle sejlere. Efter endt pizza stod den på sponsor is, fra den lokale isbod.

Båden havde vi dog ikke rørt da der først skulle sejles kl 12:00 torsdag mente at det var tids nok at gå i gang med den torsdag.

Torsdag

Damm det blæser igen. Ikke helt så voldsomt som i Faaborg, men stadig var der godt tryk, dog med den forskel at vi kunne sejle og ikke bare overleve.

Vi lagde fint ud med en 5 plads i første sejlads. Fedt og klart bedre end Faaborg. Vi havde måske lært noget i Faaborg.

2. sejlads gik også godt og vi laver en 3 plads.

I havn efter en god start på stævnet og en delt foreløbig 3 plads, med vores Thy Rocker venner i Skjødt´s game båd DEN-535

Torsdagsaften blev der hygget med grillmad, som Ebeltoft havde tilberedt helt perfekt. Generelt var Ebeltoft super godt med og havde lagt en kanon linie for et super stævne.

Der var endvidere VM bold som kunne følges lidt fra sidelinien i klubhuset.

Fredag

Vinden var løjet en del og der var let – mlm luft

Vi starter generelt rimelig godt, men lige i første sejlads ændrede vi i sidste sekund holdning og startede efter hvad vi så som en højre drejning af vinden til luv fordel. Vinden er dog tilbage med lidt læ fordel inden starten.

Starten var knap så god og vi blev mast lidt og måtte slå fri ud på styrbord fløj. Det så ok med lidt mere tryk på højre siden. Så drejer vinden mere mod venstre, og pludselig kan vi næsten slå banen op på bagbord halse. IKKE godt, da vi ligger længst til læ i feltet og har alle bådene over os og foran. Damm der bliver op ad bakke.

Til sidst må vi gå den tunge gang og slå ind i banen og bare se den ene efter den anden sejle forbi.

Vi er langt nede i sækken, men kravler alligevel langsomt opad igen, og ender som 8.  Feeedt især i betragtning af hvordan det startede på første opkryds.

Næste sejlads går rigt fint og vi ender 4 og sidste sejlads sluttes af med en 2 plads. VILDT – og det er lige før vi kan ligge 2+2 sammen og regne ud at vi samlet må ligge på en 2 plads, især fordi bl.a. Anders Bertelsen efter en kanon første dag havde en dag med …lad os bare kalde det ”Black out”, og var faldet helt ud af top striden – endsige top 10. Vi lander fredag en serie på 8-4-2

Stefen Stegger var heller ikke for heldig med de sidste sejladser om fredagen. Til gengæld var Hans E. fra Vejle godt sejlende. Han startede mindre godt i første sejlads torsdag, men havde siden leveret solide topplaceringer og fredagen bød for ham på 6-5-2.

Vejle ligger 2 og 3 efter anden dagen   Vild  SÅDAN  !!

Claus Høj på første pladsen var stort set urørlig, med en tyvstart og ellers en 3 som dårligste.

Morten N. var lige bagefter på en 4 plads.

Efter bådende var fortøjret og moleøl skyllet ned, blev det tid til at teste vand temperaturen i Ebeltoft.

DAMM den får de så ikke ros for. Synes jeg skimtede flere pingviner og et par isbjerge på størrelse med fodboldbaner i vigen. DAMM det var koldt !!!!!!, men man er vel en viking og ½-1 time senere lykkedes det at få dukket tæerne.

Fredag aften byder traditionen tro på generalforsamling, og GOTT DAMIT der sidder jeg jo i bestyrelsen. Afsted til lille for møde - ½ time for sent, men bedre sent end aldrig.

Generalforsamling overstået og klubben er (som normalt) vært ved skibberlabskovs (mind mig lige om at vi skal prøve noget andet i Vejle – svensk pølseret, biksemad, foiegras eller kaviar – bare noget andet)

Aftenen sluttede hyggeligt og ikke specielt sent.

Lørdag

Ikke meget vind. Flere forsøg på at starte og enkelte sejladser kom i gang inden de blev skudt af. En fordi der blev sejlet med spiler på kryds benet. Vi havde mindre heldige starter som heldigvis blev kaldt tilbage. Endelig lykkedes det at komme afsted og her var vi helt klar.

Helt med fremme 2-3 stykker ved første topmærke og det kører bare – lige ind til sidste lænser.

Vi runder 4 og napper Mads K. i rundingen og ligger 3´er. Så vælger Mads at skære voldsomt op og vi tænker pyt lad ham bare vi falder og kører direkte. Dem bagved presser bare længere og længere op, men vi sejler mere direkte.

MEGA DUMT ….. idet vinden er drejet så meget så toget oppe til luv kaster skygger end til os og vi kommer til at hænge på mlm hånd. Det startede med at vi hængte fint på men til slut tromlede de hen over os og vores 3 plads blev til en 8 plads på sidste lænser !!!. Værst af alt kom Morten Nielsen og Claus Høj forbi.

Vi var dog stadig på en 2. plads – 1 point foran Morten Nielsen. Sidste sejlads skulle startes inden 3 og det begyndte at se svært ud. En presset baneleder for 2 minutter i 3 sendt sidste sejlads afsted i næste umulige forhold. Fordel skifter fra side til side, men slutteligt vinder højresiden og vi ligger desværre på venstre siden. En håbløs sejlads, mens Claus H. og morten Nielsen fører an. Der røg anden pladsen og fokus var nu på 3 – 5 pladsen.

Heldigvis var Steffen Stegger heller ikke helt fremme, men dog foran os.

Vi kunne hurtigt regne ud at det blev vores fratrækker og vores 8 plads skulle i spil. Det betød at Stegger skulle være bedre end 8 for at rykke på os.

Svært at se for bådene drev nærmest i mål i en sejlads der ikke burde være sejlet. Dog vinder Claus Høj med Morten Nielsen som 2 og de beviser at de bedste altid er med fremme.

Retur i havn finder vi ud af at 3 pladsen holdt vand. FEEDT  !!

Hans E. havde heller ikke nogen god dag, og ryger også lidt end og ender som 5

Jeg har ikke nævnt de øvrige Vejle både specielt meget, da Palle Koch har lavet et super referat som kan læses her og hvor vejle bådenes fights, placeringer mm omtales - LÆS Cool

Palle Koch referat

Stort TILLYKKE (igen) til Claus høj og besætning, samt Morten Nielsen og Co.

Vejle placeringer – ud af 27 deltagende både

DEN-569 ender på 3 pladsen

Hans E. ender på 5 pladsen

John Paulsen ender på 10 pladsen

Peter Gorrisen ender på 12 pladsen

Steffen Bøllund ender på 23 pladsen

John Smidt ender på 24 pladsen

Næste stævne er VM 2014 i Varberg Sverige.

Resultater

Video lavet af Palle Koch

Billeder officielle

H-Bådsklubben
Helly Hansen

Skriv en ny kommentar: (Klik her)