Referater 2012

VM udtagelse i Thisted 25. – 26. august 2012

Vi havde gennem længere tid glædet os til, at komme til Thisted og prøve ”VM 2013 banen” af.

Thisted havde selv lagt op til et brag af et stævne, som skulle fungere som prøveklud for næste års VM sejladser, samme sted.

6 både fra Vejle (heraf en med plads i Brejning) deltog i stævnet i Thisted, som havde deltagelse af 36 både, hvoraf en var fra det svenske ”hinsidan”.

Alle fra Vejle overnattede på havnen, i telt, vogn mm. Vi havde booket os ind i en af de lokale både, som Poul Jensen villigt havde stillet til rådighed. En dejlig stor Albin Delta – SUPER FEDT !!

Vi ankom i rimelig tid fredag, og fik båden rigget og smidt i vandet. Henrik havde valgt at ankomme med stil så han ”arrivede” Ålborg Lufthavn ca. 11:30. Vi fik ham heldigvis overbevist om at bussen var ligeså hurtig som en Passat

Lørdag

De lovede let luft begge dage, desværre med regn sidst på dagen lørdag.

Generelt havde vi godt gang i båden. Vi startede helt fremme i forreste linie (lidt for langt fremme skulle det senere vise sig), og kom generelt rimeligt rundt på banen, som dog viste sig fra en rimelig vanskelig side. Der var først fordel på den ene side og så på den anden. Ikke lige let, hvilket også betød en dykker i anden sejlads. Vi holdt dog med nød og næppe en 14 plads, så det var ok.

Sidste sejlads var lige ved at drukne i regn, men vi reddede en 4 plads i hus og høster lørdag en serie der hedder 6, 14 og 4

Tilbage i havnen var det heldigvis blevet lidt tørvejr – midlertidigt !!

North sponcerede en fok, og den skulle placeringer 10 – 12 og 14 sejle trible race om, mens vi andre kunne stå i læ ved klubhuset og nød dysten med trible øl fra det lokale bryghus, og grillere.

Der blev gået til stålet, og det så længe ud til at de lokale helte fra Den 264, Yep - Poul Jensen og gaster skulle vinde. Men der gik vist lidt meget match race og sure rønnebær i den – og vupti nappede DEN-370 Thomas Sennels fokken.

Vejle holdene nappede tilgengæld et fælles bord til festmiddagen, og visse vejle sejlere viste senere god stil på dansegulvet, med elegante dansetrin (i en for uindviedede, meget kompliceret kombination), krydret med en lokal vejle udgave af helikopteren, dog i ført shorts og støvler.

Søndag

Max 3 sejladser, som efter en del tyvstarter, blev til 2 sejladser.

Vi starter fornuftigt med en 6 plads igen i let luft. 2 sejlads var præget af en del tyvstarter og ender med en start under sort flag !!! Claus - husk SORT FLAG !!

Vi fik det til, at der var luv fordel på linien, og ligger an alt for tæt på dommerbåden. Presses lidt men holder på med frem – hold da op hvor 10 sek kan tage lang tid. Start skuddet og vi kan endelig falde til og få gang i båden.
Vi ligger umiddelbart godt til i den rigtige ende af linien, hvilket også kan ses på tracking. Vi møder så skralderen og sejler lidt ind i den. På et tidspunkt skralder den dog så meget at vi vælger at vende fra (dumt) og slå op på bagbordshalse – stadig helt fremme som en af de forreste. Der kommer så tryk og højde ude på bagbord fløj mens vi er på vej ud på styrbord fløj. På 2 min ryger vi fra top 3 til top 15 !!!! damm.

Vi kæmper os lidt tilbage og runder vist omkring 12 første gang. Vi sejler dog fornuftigt og har rimelig gang i båden. Vi kommer længere frem og på sidste lænser tager vi Hans E. som vi generelt gennem stævnet har ligget tæt med.

I mål som 4, med Hans E. som 5. Vi lavede så 6 og 4 søndag - TROEDE vi !!

Da vi sejler omkring dommerbåden og mod havnen kommer der et stort skilt op med diskede både … og hvad dælen nederst stod der DEN-569.
Pokkers - hvem havde bestukket/betalt dommerne for det ?? Vore tanker går straks mod de øvrige Vejle både som hellere end gerne ville have skovlen under os. Hvem havde fyldt dommeren med gratis trible øl lørdag aftenen !! Vi har nedsat et lille udvalg som over det næste år skal kulegrave sagen.

Update 8. septemeber 2012
Udvalget har allerede fundet nyt materiale i sagen !!
DEN 569 er den hvide båd

Resultat

Vi ryger fra en samlet 4 plads til en 8 plads !!

Generelt har Vejle klaret sig flot igen, med dårligste båd lige med i top 20

6. DEN-613 Hans Ebler Jelling Musik festival

8. DEN-569 Hovgaard Den Sprøde Larve

16. DEN-595 Peter Gorrisen Fru Nielsen

18. DEN-296 Steffen Bøllund Den Grimme ”k” Ælling

19. DEN-261 Helge Søndergaard Bullfighter

20. DEN-585 John Schmidt I2I

Af særlige placeringer skal nævnes at ”k” Ællingen i 1 sejlads søndag sejler en 3 plads hjem efter at have ligget med fremme på 2. pladsen hele sejladsen. Ligeledes sejlede Bullfighter en 4 plads hjem i anden sejlads lørdag efter samme devise. FLOT sejlet.

Vinder af stævnet blev vores svenske venner i SWE-559 Ming sejlet af Henrik Jorhov. Claus Høj tager 2 pladsen og Mads Korsgaard napper 3 pladsen.

TILLYKKE fra vejle

Thisted havde gjort et kæmpe arbejde for at få en af sæsonens bedste stævner til at lykkedes i kanon stil. Der var en hjælpsomhed og venlighed uden lige. De havde desuden fået live tv på banen for første gang i mange år. Vi glæder os allerede til VM 2013

Tak for et fedt stævne Thisted

Der blev taget livebilleder søndag
Live billeder fra søndagens sejladser

Der er nogle gode sekvenser med DEN-569 i 2 race.

Gå fl. antal minutter ind i sejladsen og kik

5:15 min

Sejlklubben Neptun Vejle
Den Jyske Sparekasse
Helly Hansen

Skriv en ny kommentar: (Klik her)